یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

سرانجام پس از بحث‌های بسیار در مورد سقوط ماهواره جاسوسی آمریکا به زمین، رئیس‌جمهور آمریکا با انهدام این ماهواره در حال سقوط موافقت کرد.

 کارشناسان معتقدند‌ انهدام این موشک برای آمریکا 40 تا 60 میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت و تنها موشکی که برای این هدفگیری استفاده می‌شود،  10 میلیون دلار قیمت دارد.

مسئولان بلند پایه پنتاگون ادعا کرده‌اند که برای حفاظت از محیط‌زیست چنین هزینه‌ای را خواهند کرد،  زیرا این ماهواره جاسوسی زمانی که با زمین برخورد می‌کند حاوی  هزار پوند سوخت بسیار سمی هیدرازین (toxic hydrazine) است که برای ادامه مأموریت این ماهواره جاسوسی در نظر گرفته شده  بود و  استفاده نشده است. این ماده می‌تواند محدوده وسیعی را آلوده کند.

طبق گفته کارشناسان، این ماهواره در تاریخ 6 مارس وارد اتمسفر زمین می‌شود و حتی گرای ورودی آن نیز مشخص شده است.

ماهواره جاسوسی در فضای 5/58 درجه شمالی و 5/58 درجه جنوبی عرض جغرافیایی وارد اتمسفر زمین می‌شود که این محدوده می‌تواند برد وسیعی از کشورها را مورد توجه قرار دهد؛ زیرا این مختصات،  تنها مختصات ورودی به اتمسفر است و محل دقیق سقوط ماهواره نشان داده نشده است.

نام غیرطبقه بندی شده این ماهواره USA 193 است که در دسامبر سال 2006 به درخواست نیروی دریایی آمریکا پرتاب شد و مدتی پس از پرتاب از کنترل واحدهای زمینی خارج شد.

مسلماً دستور انهدام این ماهواره فوق سری آمریکا،  نمی‌تواند نگرانی از آلودگی محیط‌زیست باشد و قاعدتاً این انهدام چندین هدف دیگر نیز در بر خواهد داشت؛ یکی از این اهداف مسلماً عدم دسترسی کشورهای دیگر به اطلاعات کسب و ضبط شده توسط USA 193 است. البته هنوز از طرف هیچ ارگانی نوع این ماهواره جاسوسی اعلام نشده که بتوان حدس زد شامل چه اطلاعاتی است.

ماهواره‌های جاسوسی انواع گوناگونی مانند ماهواره‌های عکس برداری،  استراق سمع،  پیگیری رادیویی،  هشدار دهنده‌های پرتاب موشکی و... هستند.

یکی دیگر از اهداف بسیار مهم این انهدام، آزمایش سامانه‌های دفاع موشکی آمریکاست که درصورت موفقیت، می‌تواند هشداری بسیار جدی برای روسیه باشد زیرا سال پیش پوتین در کنفرانس خبری سالانه خود اعلام کرد که روسیه موشکی را ساخته است که هیچ سپر موشکی، توان مقابله با آن را ندارد و به‌دلیل وجود کلاهک مانورپذیرش به هر منطقه‌ای که تحت پوشش حتی پیشرفته‌ترین سامانه‌های سپر موشکی است، نفوذ خواهد کرد.

ماهواره USA 193 در حدود 9 تن وزن دارد و به همین دلیل سرعت سقوط آن بسیار زیاد خواهد بود. مسئولیت این انهدام به عهده نیروی دریایی آمریکا خواهد بود و قرار است با موشک‌های 5/9 میلیون دلاری استاندارد 3 منهدم شود.

کارشناسان نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده‌اند که سرعت سقوط، بیش از 35 هزار کیلومتر در ساعت پیش‌بینی شده است. اگر آمریکا با سامانه سپر دفاع موشکی خود این ماهواره را منهدم کند،  نشان از قدرت این سامانه دارد و این آزمایش می‌تواند بهترین بازاریابی برای فروش این سپر دفاعی به کشورهای دیگر باشد.

البته هنوز نمی‌توان گفت که آمریکا حتماً در این آزمایش موفق خواهد شد و به همین دلیل مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند   درصورتی که آمریکا موفق به انهدام این ماهواره جاسوسی نشود،  واشنگتن آماده ارائه هر گونه کمکی به تمام دولت‌ها برای کاهش تبعات این برخورد است.

با وجود مشخص شدن موقعیت ورودی ماهواره به اتمسفر زمین،  محدوده برخورد مشخص نشده و احتمال برخورد با مناطق وسیعی مانند قسمتی از مرزهای اروپایی روسیه تا قسمتی از اقیانوس آرام بین نیوزلند و قطب جنوب و چین،  هند،  جنوب شرق آسیا و استرالیا را در بر می‌گیرد.

کد خبر 44448

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز